KEBERKESANAN PROGRAM PEMBANGUNAN
SUKAN DI MALAYSIA
OLEH: AMIRUL NAIM
KETUA PUSAT KECEMERLANGAN SUKAN
SBPS
PENGURUS LATIHAN AJ PERFORMANCE
(AJP)
Beberapa tahun kebelakangan ini
kejohanan atau pertandingan MSSM, SIPMA, SUKIPT dan SUKMA menjadi lebih
kompetitif kerana kesinambungan program MSSM mampu memapankan prestasi atlet
dalam jangka masa panjang. Kini,tidak dapat dinafikan bahawa MSSM merupakan
pengilang utama atlet kebangsaan,justeru program pembangunan dari peringkat
akar umbi terutamanya sekolah haruslah dipandang sebagai isu primer dalam
rangka pembangunan sukan negara.
Kementerian Pendidikan telah
merangka program yang saya kira berkesan bagi jangka masa pendek dan sederhana.
Inisiatif tersebut adalah melalui penubuhan Sekolah Sukan Malaysia(SSM) dan
Sekolah Sukan Negeri(SSN). Kedua-duanya memainkan peranan yang signifikan
kepada pembangunan sukan negeri dan negara,fokus utama mereka adalah MSSM, ASG,
SYG, YOG dan sebagainya. Dengan melihat pola kejohanan yang kompetitif ini
semestinya akan membuatkan pihak tertentu meletakkan sasaran pingat atau
podium, logiknya bagi mengharumkan nama negeri atau negara,dengan alasan itu
maka dikerahkan atlet remaja untuk menjalankan latihan ‘spesifik’ tanpa mengira
soal tumbesaran,kecederaan,umur dan sebagainya. Lebih malang lagi jurulatih di
SSN dan SSM kurang diberi perhatian dan bantuan terutamanya dari segi sokongan
sains sukan.
Masih relevan SSM dan SSN? Adakah kita
hanya menyasarkan kejayaan jangka pendek dan sederhana sahaja? Rata-rata atlet
yang menyertai sukan sea adalah dari MSSM,ada yang Berjaya ada juga yang
berprestasi yoyo, dimana silapnya? Penghujung tahun 2018 saya menemubual
seorang jurulatih di selatan tanah air dan bertanyakan kepada beliau mengenai
isu ini.Kami sehaluan dalam isu ini,pihak atasan dan berautoriti terhadap
program pembangunan ini perlu kembali kepada asas sains sukan.Adakah berbaloi
mengorbankan bakat atlet ini semata-mata mengejar emas atau podium di kejohanan
Little Athletics?? Pada usia 14 tahun dikerahkan kedalam acara
spesifik,menjalankan latihan intensity tinggi semata-mata untuk memenuhi KPI
yang ditetapkan.Ya,hasilnya memang Malaysia sentiasa juara!! Negara lain yang
menyertai kejohanan tersebut hanya menganggap sebagai pendedahan sahaja.
Isu ini tidak terpalit kepada
olahraga sahaja,kita lihat secara kolektif. Kebanyakkannya,atlet SSM atau SSN
cepat ‘burnout’.Secara asas bagi merangka program pembangunan sukan perlulah
mendapat sokongan pelbagai pihak.Pendidikan kejurulatihan dan sains sukan perlu
diperbanyak dan diperkukuh kepada kalangan jurulatih SSM dan SSN,ini kerana
mereka adalah ‘first hand informers’ kepada atlet,mereka perlu cakna dengan
metod latihan dan info terkini berkaitan sains sukan.Penekanan harus diberikan
kepada 3 blok utama iaitu blok pembangunan,blok pelapis dan blok
elit/prestasi.Blok pembangunan daripada usia 6 hingga 15 tahun,bagi blok
pelapis 16 hingga 18 tahun dan blok elit/prestasi 18tahun dan keatas.Jika kita
lihat rangka umur atlet ini,blok pembangunan dan pelapis akan lebih dominan
disekolah,bagi blok elit ianya perlukan sokongan dan campurtangan daripada
pihak MSN/MSNeg.
Bagi blok pembangunan aspek yang perlu
ditekankan adalah kemahiran motor asas, komponen kecergasan,asas teknik sukan
yang diceburi dan tidak menetapkan sebarang sasaran atau memberi acara/posisi
tetap. Sebagai contoh,seorang pemain hoki pada usia blok pembangunan harus
diberi peluang untuk mencuba semua posisi supaya jurulatih dan atlet itu
sendiri boleh menilai prestasi secara menyeluruh. Berbekalkan pengalaman
menyeluruh dalam blok pembangunan jurulatih akan menentuka dimana kesesuaian
atlet tersebut.Kini di blok pelapis, skop pilihan dikecilkan jika sebelumnya
atlet diberi ruang untuk merasai semua posisi,kini atlet sudah mempunyai posisi
tetapi belum tetap. Contohnya, atlet olahraga ditetapkan dalam acara
berpagar,seperti sedia maklum acara berpagar terdiri daripada 110m pagar, 100m
pagar. 200m pagar dan 400m pagar. Pilihan acara masih banyak namun lebih
tertumpu kepada kehendak acara tersebut.jika sukan berpasukan seperti bolasepak
contohnya berada pada posisi tengah,maka pemain itu akan bermain di kesemua
posisi tengah,tengah menyerang,tengah bertahan,tengah kanan atau kiri. Seterusnya, Blok
elit,seperti saya nyatakan blok ini perlukan kerjasama MSN/MSNeg, melainkan
atlet tersebut memilih untuk ke pra-u SSM atau tingkatan 6. Blok ini sudah
bersedia untuk latihan berintensiti tinggi dan diletakkan sasaran pingat atau
podium,semestinya faktor usia dan relatif kekuatan,kuasa serta emosi yang
semakin baik mengikut peredaran umur mampu membuatkan atlet tersebut lebih
matang dan bersedia menghadapi cabaran lebih besar.
Dengan itu, secara ringkasnya program
pembangunan yang berkesan hanya mampu dilaksankan dengan kerjasama semua
pihak,kini dengan adanya kelab-kelab atau akademi sukan yang tumbuh seperti
cendawan,saya yakin ianya mampu membantu program pembangunan sedia ada bagi
melahirkan atlet untuk menggondol emas olimpik pertama negara.Segalanya tidak mustahil jika semua pihak memaikan
peranan masing-masing.
Salam Tokyo 2021
Do check us on Instagram.
Comments
Post a Comment